כלי נגישות

קרן יעקב טימן

יעקב טימן

יעקב טימן (1903 - 1975). משחקניו הבולטים של תיאטרון המטאטא.
יעקב טימן נולד ברוסיה בשנת 1903. עלה לארץ בשנת 1922. עבד כחלוץ. היה ממייסדי התיאטרון הסאטירי הקומקום בשנת 1927, ולאחר שנסגר כעבור שנה היה בשנת 1928 ממקימי התיאטרון הסאטירי המטאטא. טימן היה מעמודי התווך של המטאטא מאז הווסדו ועד לסגירתו בשנת 1954. בשנותיו האחרונות של המטאטא שימש גם כמנהלו. לאחר סגירת המטאטא הופיע יעקב טימן במסגרות חולפות שונות.

בימי מלחמת העולם השנייה, כאשר כשלושים אלף מבני היישוב התנדבו לצבא הבריטי, שר טימן את השיר "מכתב מאמא" פרי עטו של נתן אלתרמן. היה זה שיר סאטירי על עודף דאגת אם לבנה החייל המשרת בנכר, בו היא שולחת לו סרטים להרבות את דרגותיו, לאחר שכתב לה כי הוענקה לו דרגת קורפורל (רב"ט) וכי זכה לסרט על שרוולו ("סרטים לך שולחת אמא") ומציעה לו עצות טקטיות לקראת הקרב ("קצת תתקדם וקצת תנוח"). למרות שהכוונה הייתה לשיר סאטירי, שיקף השיר רגשות עזים של אנשי היישוב כלפי בניהם המשרתים בנכר והפך ללהיט והוא מושמע בגרסאות שונות עד היום. לאחר שנים השמיע יעקב טימן שיר זה במופע "היה היו זמנים - מצעד פזמוני היישוב" שהתקיים בשנת 1960.
הופעת הפרידה של יעקב טימן הייתה הייתה בסרט הישראלי "קזבלן" בשנת 1973. יעקב טימן נפטר בשנת 1975.

יעקב טימן הוא אביו של השופט שלי טימן. אחיו שחקן תיאטרון האוהל מאיר תאומי, אביו של השחקן עודד תאומי, נהרג בפיגוע הידוע כ-"הרצח בגן הוואי" ב10 באוגוסט 1947.

מעת לעת מחליטה הקרן על תמיכה או פעולה להנצחת יעקב טימן.